Peliala ja sen mukanaan tuovat viihdepalvelut ovat kasvattaneet suosiotaan silloinkin, kun muu maailma joutui laittamaan lapun luukulle. Kotona vietetty aika on synnyttänyt uusia peliharrastajia ja antanut kokeneille pelaajille enemmän mahdollisuuksia taitojensa kehitykseen. Suuri yleisö on kuitenkin vaativa, ja edellyttää pelien kehittäjiltä ja valmistajilta korkeaa tasoa ja jatkuvaa innovointia.
Jotta yhtiöiden uudet pelit ja pelisivustot tulevat sekä kuluttajien että muiden sidosryhmien tietoisuuteen, peliyritykset järjestävät erilaisia konferensseja ja tapahtumia. Fyysisen tapaamisen sijaan tilaisuus voidaan järjestää verkossa, mutta mikään ei täysin voita oikeassa maailmassa tapahtuvaa värikästä paneelikeskustelua, tehokasta hissipuhetta, tuote-esittelyitä ja -näytöksiä sekä yhteisöllisyyden tunnetta kasvattavia verkostoitumistapahtumia.
Kuka yleisössä istuu?
Konferenssit ja muut pelialan tapahtumat voidaan karkeasti jakaa kahteen kategoriaan: kuluttajille suunnattuihin tapahtumiin ja ammattilaisten kansoittamiin B2B-tapahtumiin. Suomalaisedustus on perinteisesti ollut vahvaa molemmissa aitioissa – silloinkin, kun konferenssi järjestetään toisella puolella maapalloa. Kovasti kilpaillulla alalla tiedetään, ettei kyydistä kannata pudota välimatkojen takia. Jyvät tosin voidaan joutua valitsemaan akanoista, sillä etenkin syksyllä tapahtumat saattavat mennä päällekkäin eikä kahdessa paikassa aina voida olla yhtä aikaa.
Pelaajille suunnatut tapahtumat
Pelaajille ja peleistä kiinnostuneelle yleisölle pelialan tapahtumat ovat todellisia spektaakkeleita. Ensiesittelyjen lisäksi halukkaat voivat hypätä itse puikkoihin ja testata uusia julkaisuita ensimmäisten joukossa. Mukana on musiikkiesityksiä, esitelmiä ja erilaisia kilpailuita. Tapahtuma voi olla suuri turnaus, jossa yksittäiset pelaajat ja joukkueet ottavat mittaa toisistaan, ja tapaavat ammattipelaajia, live-striimaajia ja muita kuuluisuuksia. Isäntänä häärii usein useampi pelialan yritys ja jokaisella on alueella oma kojunsa.
Suuriin pelialan tapahtumiin kuuluvat muun muassa:
- DreamHack – DreamHack on esports-turnausten järjestämiseen erikoistunut digifestivaali ja LAN-juhla, jonka nopeat yhteydet ovat saavuttaneet hyvän maineen. Pelikilpailuiden, turnausten ja haasteiden lisäksi DreamHack-tapahtumissa nähdään live-konsertteja ja digitaalista taidetta. Paikkakunta vaihtuu tiheään ja DreamHackeja voidaan järjestää saman vuoden aikana useampikin. Esimerkiksi vuonna 2022 Dreamhackeja on muun muassa Melbournessa, Rotterdamissa, Atlantassa, Jönköpingissä, Valenciassa ja Hannoverissa.
- QuakeCon – QuakeCon on Yhdysvalloissa Teksasissa järjestettävä LAN-tapahtuma, jossa pelataan Id Softwaren kehittämää ensimmäisen persoonan ammuntapeli Quakea ja esitellään Bethesda Softworksin tulevia pelejä. Fanit voivat osallistua tuote-esityksiin, haastaa toisensa BYOC (Bring Your Own Computer) -turnauksissa ja tavata samanmielisiä ihmisiä.
- Gamescom – Gamescom on Saksan Kölnissä joka vuosi järjestettävä pelialan messutapahtuma, jossa esitellään uusimpia konsoli- ja PC-pelejä ja laitteistoja. Esimerkiksi Diablo III, StarCraft II, Napoleon: Total War , Victoria II tai Age of Conan – Rise of Godslayer -pelit ovat saaneet ensiesityksensä juuri Gamescomissa.
- PAX – PAX jakautuu Bostonissa järjestettävään PAX East -tapahtumaan ja Seattlen isännöimään PAX West -tilaisuuteen. Molemmissa on odotettavissa jännittäviä pelipaljastuksia, mielenkiintoisia paneelikeskusteluita, musiikkiesityksiä ja turnauksia. Mukana on useita pelivalmistajia, kuten Anthropic Studios, ASTRO Gaming, Cheer Up Games ja Furious Tree Games, ja esillä olevat pelityypit vaihtelevat mobiili- ja strategiapeleistä ammunta- ja selviytymispeleihin.
- Freeplay Festival – Freeplay on Australian pitkäiäisin ja suurin itsenäinen pelifestivaali. Tapahtumassa esitellyt pelit on koottu riippumattomilta sisällöntuottajilta ja ne yllättävät yleisönsä taatusti. Festivaali kokoaa yhteen taiteilijat, suunnittelijat, ohjelmoijat, kirjailijat, pelaajat, pelikriitikot ja -tutkijat, ja palkitsee maan parhaat Indie-pelit Freeplay Awards -gaalassa.
Suomessa tunnetuimpia ja kävijämääriltään suurimpia pelialan tapahtumia ovat esimerkiksi Assembly, Electrolan, Vectorama, Lantrek ja DigiExpo. Verkossa ja paikanpäällä pelataan lauta-, rooli-, konsoli -ja tietokonepelejä, tavataan ystäviä sekä sukelletaan tutustutaan pelikulttuuriin erilaisten luentojen ja työpajojen muodossa.
Pelialan tärkeimmät B2B-konferenssit
Kun yleisön seassa on runsaasti pelialan ammattilaisia, ovat tapahtumat yksityiskohtaisemmat ja pienimuotoisemmat. Osallistumismaksu on silti usein paikallaan, vaikka tilaisuuksiin mennäänkin tekemään kauppaa ja verkostoitumaan. Pelialan B2B-konferensseissa, kuten ICE, EGR, Global Gaming Expo, SBC, IGB Live ja Sigma, osallistujat esittelevät omaa osaamistaan ja etsivät uusia, pitkäkestoisia yhteistyökumppanuuksia.
Pelivalmistajat, kuten NetEnt, ELK ja Yggdrasil, saattavat kaivata uusia kasinoalustoja, joiden kautta jakaa pelejään loppukuluttajille. Kasinot puolestaan kaipaavat innovatiivisimpia pelejä, joilla houkutella lisää pelaajia asiakkaikseen ja kumppanuusmarkkinointiin erikoistuneet affiliate-yritykset tarjoavat kasinoaiheista sisältöä muille nettisivuille. Maksupalveluntarjoavat esittelevät uusimpia ratkaisujaan ja kasino-ohjelmistokehittäjät näyttävät, miksi juuri heidän alustansa sopii uuden nettikasinon perustaksi. Asialistalla ovat myös pelialan jatkuvasti muuttuva lainsäädäntö, lisenssivaatimukset ja muut ehdot, joiden puitteissa nettikasinoiden ja muiden alan yritysten on toimittava.
Monipäiväiset konferenssit kokoavat yhteen alan parhaimmiston ja tarjoavat uusille start-up-yrityksille erinomaisen tilaisuuden tehdä itseään ja työtään tunnetutuksi. Päiväohjelmaan kuuluu luentoja, seminaareja, työpajoja ja kiertelyä messualueen kojulta toiselle. Illalla kokoonnutaan erilaisiin verkostoitumistapahtumiin, joissa tutustuminen jatkuu rennommassa ympäristössä. Tiedossa voi olla illallisia, konsertteja ja cocktail-juhlia. Moni suuri iGaming-alan tapahtuma huipentuu palkintogaalaan, jossa alan parhaat tekijät palkitaan. Kategorioita on monia, ja ne ottavat huomioon niin pelit, yritykset kuin yksilötason osaamisen.
Lähdössä pelialan tapahtumaan?
Oli kyseessä sitten pelaajille tai ammattilaisille suunnattu pelialan tapahtuma, on tilaisuuteen hyvä valmistautua etukäteen. Pelaajien kannattaa ottaa selvää tapahtuma-ajoista ja paikoista, majoitusmahdollisuuksista, ja tilaisuudessa esillä olevista peleistä ja toimittajista. Jos aiot osallistua turnaukseen, treenaa etukäteen ja tarkasta, onko oma tietokone tuotava mukana. Myös fanitapaamisten aikataulut on hyvä tarkistaa, jotta osaat olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan.
Ammattilaisten konferensseihin valmistautuminen on tavoitehakuisempaa. Matkajärjestelyiden lisäksi konferenssiin lähtevä tiimi selvittää tarkat tavoitteensa, viimeistelee myyntipuheensa ja ottaa selvää muista osallistujista. Vaikka tilaa hauskanpidollekin jää, on B2B-tapahtumissa LAN-festivaaleja vakavampi tunnelma. Smart-pukukoodi on paikallaan ja kohtelias small talk osa kokonaisuutta. Työ jatkuu konferenssin jälkeen erilaisten liidien seurantaviestien välityksellä, ja uudet yhteistyöverkostot vakiinnuttavat muotonsa.